Band


Down with categories, peace to music!

A house, a fountain with clear spring water, a gramoph… er, a saxophone.

Dear opera house friends, geeks, geezers, sedentary and dancing folk, here she is:

HILDEGARD LERNT FLIEGEN!

 

 

 

 

 

 

Hildegard Lernt Fliegen 2020

The Waves Are Rising, Dear!

Hildegard lernt surfen. Hildegard sei keine Band sondern ein Sturm sagte eine. Und nach dem Sturm? Die Ruhe, die berühmte. Anderthalb Jahre hat sie gedauert, jene Ruhe. Anderthalb Jahre des Lauschens, des in sich Hineinhorchens und aus sich Herausgehens, der inneren Einkehr und musikalischer Spitzkehren. Vom Sturm zur Welle zur Schaumkrone zu neuen Ufern in ungeahnte Tiefen. Baikalsee ist da ne Pfütze. Die neue alte Hildegard ist weiser, Bescheidenheit stand ihr nie gut, Entschiedenheit immer exzellent, Fragen traten aber schon auch auf. The Waves Are Rising, Dear! - Liebling, machen wir es uns bei Super8 und Zuckerwatte auf dem Sofa im Atombunker gemütlich oder gehn wir ins Freie, mal schauen was der Wind so mit sich bringt? Reiten wir die Welle oder reitet uns der Wahnsinn?

Von China nach Gauting, über Wuppertal an den Ural. Nach fünfzehn Jahren um die Welt Hildegardierens lässt die Band ihre alten Perücken ins Kielwasser gleiten und blickt über das Wasser. Sie falten Papierschiffchen aus den alten Partituren und lassen sie auf den Wellen tänzeln. Hildegard heute ist flüssige Lava, Schweben in dunklen Wassern. Andreas Schaerer hat die Schreibstube zugenagelt und den Hammer weggeworfen, der alte Post-Hectic-Pre-Bop dient noch als Sprit für eine neue Komposition, die das schwere Wort Werk nicht zu scheuen braucht. Er könnte heute Frack tragen, der Wetsuit ist ihm lieber. Da sind immer noch seine Freunde die Königsfischer und Perlentaucher, die mit hundert und einem Instrument in die Höheschnellen und herabstossen, sie sinken jedoch tiefer als bisher, bis auf den Grund und unter die Haut. Was eckig war wird runder, Kartenhäuser stürzen mit Getöse ein und reissen Luftschlösserberstend mit sich, das Uhrwerk im Herz der alten Hilde füllt sich mit Luft und beginnt zu kreisen. „The Waves Are Rising, Dear!“

 

Band Members


Andreas Schaerer 
captures the flies buzzing around other people’s heads and sets them to music. He is generally acknowledged as the human incarnation of a vaudeville theater. From the dressers to the stagehands, from the wigmakers to the props department, the spotlight operator to the conductor, everything arises in his mind and comes out of his throat. Born in Emmental in 1976, he hasn’t closed his mouth since.
voice

 


Andreas Tschopp 
is actually a bird dressed up like a trombone. The outbreak of jaywalking in Zurich in the early eighties has been attributed to his birth there some years before. Only people with crooked toes are able to resist his charm. He is Hildegard’s sunny South Pole, stays calm during rush hour, and snores to the tune of Ornithology.
trombone, tuba
 



Benedikt Reising 
was born in 1978 in Basel. He has spent most of the intervening years collecting shiny metal tubing and blowing into it. With a smile in the corner of his eye and a foxtrot in his pocket, he plays the baritone sax as if it were his own private cocktail party.
baritone-, alto-saxophone, basse clarinet
 

 


Christoph Steiner
keeps himself busy as a producer and by playing drums, typewriters, kitchen utensils, and whatever else he gets his hands on which isn’t bolted down. His industriousness is legendary and has lead listeners at Hildegard concerts to wonder if he isn’t simultaneously running a mail-order hardware business. Legend also has it that even consumptive mice can get their groove on to his beats. He first saw the light of day in 1980 in autumnal Winterthur.
drums, percussion, marimba


Marco Müller 
doesn’t just play the bass. He and his instrument are conjoined — an archaic root vegetable, a woody knot that steams and pounds and grooves like the engine on Santa’s snowmobile. He was born in a manger in Fribourg in 1980 and ever since he has had a fondness for sleeping in hay.
upright bass
 

 


Matthias Wenger
is a saxophonist and a perfect gentleman, with a devil perched on one shoulder and a muse on the other. His first appearance on the world’s stage was in 1979, and he seems to have spent his formative years fiddling. He is a human jukebox and Rumpelstiltskin beyond compare.
alto-, soprano-saxophone